Hoe merk je dat je vitaminetekort hebt?

Hoe merk je dat je vitaminetekort hebt?

20-09-2017 - Een veel voorkomend probleem, vitaminetekort. Zonder iets te merken kun je op den duur last krijgen van slechte concentratie, slapeloosheid, vermoeidheid en lusteloosheid. Maar hoe merk je welk vitaminetekort jij hebt? Carlounge vertelt het je.

Vitamine A – Het gebrek aan voldoende vitamine A kan ervoor zorgen dat je een verminderde weerstand hebt en dat je gevoeliger bent voor ziektes en virussen. Ook kan het een droge huid en dof haar veroorzaken. Vitamine A zit in producten als lever, vis en boter. Ook groente en fruit bevatten deze vitamines.

Vitamine B1 – De kenmerken van vitamine B zijn problemen met de concentratie, geheugenverlies, gewichtsverlies, spierzwakte, verminderde eetlust of zelfs depressie. Vitamine B1 zit in bijvoorbeeld varkensvlees en graanproducten.

Vitamine B2 – Door een tekort aan vitamine B2 kun je een droge, schilferige huid krijgen of kloofjes op de lippen. Ook vermoeidheid gaat gepaard met vitamine B2 tekort. Belangrijke bronnen zijn zuivel, vleeswaren, groente, fruit en graanproducten.

Vitamine B3 – Vaak krijg je voldoende vitamine B3 binnen door eiwitrijk te eten. Wanneer er toch een tekort is aan deze vitamine merk je dit door klachten van vermoeidheid, huiduitslag en in zeer ernstige gevallen zelfs dementie. Vitamine B3 zit in vlees, vis, gevogelte, noten, zaden en graanproducten.

Vitamine B5 – Tekort komt alleen voor in gevallen van ernstige ondervoeding. Deze vitamines zitten in vlees, vis, eieren, aardappelen, melk(producten), groente en fruit.

Vitamine B6 – Verschillende klachten kun je krijgen bij het gebrek aan deze vitamine, zoals depressie, vermoeidheid, ontsteking van de huid of tong of aandoeningen aan het zenuwstelsel. Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, graanproducten, peulvruchten en aardappelen.

Vitamine B8 – Gebrek aan vitamine B8, wat overigens niet vaak voorkomt, kan zorgen voor spierpijn, moeheid, bloedarmoede, depressie, minder eetlust, ontsteking van de tong en huidafwijkingen. Deze vitamines zitten in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda's.

Vitamine B11 – Ook deze vitamine kan zorgen voor reacties als bloedarmoede, vermoeidheid, afwijkingen bij geboortes, minder eetlust of gewichtsverlies. Vitamine B11 zit in groene groente, fruit, volkoren producten en melkproducten.

Vitamine B12 – Dit vitaminetekort komt veel voor bij mensen die een langere periode geen dierlijke producten gebruiken. Dit is overigens niet gelijk te merken, maar kan op lange termijn lijden tot bloedarmoede en schade aan de zenuwen. Ouderen kunnen last krijgen van geheugenverlies. Bij gebrek aan deze vitamine, neem dan meer vlees en zuivel.

Vitamine C – De symptomen en gevolgen van vitamine C-tekort zijn een verminderde weerstand, slapeloosheid, vermoeidheid, bloedend tandvlees en reumatische klachten. Ook de zogenaamde scheurbuik is een gevolg van vitamine C-tekort. Vitamine C zit in groentes, fruit en aardappelen.

Vitamine D – Bij kinderen kan dit tekort leiden tot de Engelse ziekte. Bij ouderen geeft het een toenemende kans op botontkalking. Langdurig tekort aan vitamine D kan spierkrampen of spierzwaktes veroorzaken. Vitamine D zit met grotere hoeveelheid in vette vissoorten, boter en zonlicht.

Vitamine E – Het tekort aan vitamine E komt niet veel voor. Er ontstaan klachten als bloedarmoede en schade aan de hersenen. Vitamine E zit in plantaardige oliën en plantaardige producten zoals granen, noten, groente en fruit.

Vitamine K – Bij baby's kan dit tekort leiden tot bloedingen, bij volwassenen een vertraagde bloedstolling. Een tekort van vitamine K kun je tegen gaan door het eten van groene bladgroentes, plantaardige oliën, fruit, zuivel en brood.

Bron: Gezondheidsplein

  • Tags:
  •