How-to: najaarsdepressie tegengaan

How-to: najaarsdepressie tegengaan

15-10-2017 - Het wordt weer vroeg donker, het is koud, je bent moe en hebt absoluut geen zin om eruit te gaan. Dit zijn kenmerken van de veel voorkomende najaarsdepressie. Toch kun je deze voorkomen aan de hand van een aantal handige tips.

Deze najaarsdip / najaarsdepressie / winterdip / herfstdip is een milde vorm van een depressie die wordt veroorzaakt door een tekort aan zonlicht. Je herkent het door bijvoorbeeld moeheid, gewichtstoename, weinig behoefte aan sociale contacten, minder zin in seks, prikkelbaar, somber of interesseverlies in de dingen die om je heen gebeuren. Deze kenmerken willen we maar al te graag tegen gaan. Hoe? Aan de hand van deze 7 tips.

1. Één uur sporten in de week kan al helpen om een depressie te voorkomen. Intensief bewegen is een geweldige manier om stress af te voeren. Heb je een zware baan? Druk op de studie? Veel stress? Maak er een gewoonte van om te sporten!

2. Vergeet de mentale fitheid niet. Lichamelijke uitputting is goed tegen stress, maar mentale oefeningen zijn goed voor je hersenen. Denk bijvoorbeeld aan yoga, mindfulness, meditatie of ademhalingsoefeningen.

3. Houd controle op je agenda. Niemand hoeft te weten hoe vol of hoe leeg deze is. Agenda's plannen bestaan niet alleen uit afspraken, maar ook uit het plannen van momenten voor jou. Dus voel je niet schuldig als je de lunch met je broertje af zegt, terwijl je eigenlijk de hele dag tijd hebt.

4. Ga naar buiten! De oorzaak van de depressie is gebrek aan zonlicht. Dit is dan ook een manier om het probleem op te lossen. Elke UV-straal is dan ook mooi meegenomen. Daarnaast, frisse lucht doet ook altijd erg goed.

5. Cancel de onnodige verplichtingen. Je kunt niet alle stressvolle momenten in je leven voorkomen. De onnodige verplichtingen wel degelijk. Maak voor jezelf goede afwegingen waarom een activiteit verplicht is voor jou en waarom onnodig. Skip deze dan ook!

6. Probeer het glas halfvol te zien. Natuurlijk is het lastig om vrolijk te blijven als het buiten de hele dag al regent, of wanneer je de kou in moet om je brood te halen bij de supermarkt. Deze negatieve gedachtes werken alleen niet bemoedigend. Zorg dat je dingen hebt staan waar je jezelf op kunt verheugen, of realiseer je waar je dankbaar voor bent.

7. Blijf sociaal actief! Het liefst duik je het bed in en kom je er zomer 2018 pas uit, maar het afzonderen van de buitenwereld gaat je dag écht niet leuker maken. Ook niet gezelliger. Dus bel je vriendinnen, ga uit eten, de kroeg in, of duik de stad in voor een heerlijke, comfi, warme sweater.

– Hoe ga jij de winter van 2017/2018 overleven? –

  • Tags:
  •