Interview met Miranda Struiving

Manager Mini Brand Store Amsterdam

29-02-2016 - Miranda Struiving is Manager bij de Mini Brand Store in Amsterdam. CarLounge sprak met haar.

Welke functie heb je en wat vind je er leuk aan?

Manager van de MINI Brand Store in Amsterdam. Allereerst is het natuurlijk fantastisch om voor het merk MINI te mogen werken. MINI was de eerste die het aandurfde om een complete Brand Store te ontwikkelen, niet voor een paar maanden zoals veel andere concepten, maar voor vast! Inmiddels zijn we meer dan 4 jaar open.
Het werken in een vernieuwend concept als een Brand Store is leuk, omdat er veel contact is met verschillende klanten. We ontvangen bestaande MINI rijders, toeristen en mensen die nog nooit in een MINI hebben gezeten. Daarnaast zijn er veel interessante uitdagingen omdat we de eerste zijn met dit concept: wat doen we met International leads, hoe gaan we om met klachten, maar ook simpelere zaken als het inrichten van een goed kassasysteem.

 

Waarom ben je werkzaam in de autobranche?

Ik heb auto’s altijd interessant gevonden, van jongs af aan al mee naar de AutoRai en dan de hele dag horen dat mensen het zielig vonden dat ik mee moest, maar dat was natuurlijk helemaal niet zo. Toen ik een schoolkeuze moest maken en een open dag van de IVA (Driebergen Business School red.) bezocht, zag ik meteen een match. Het is super leuk om van één product zoveel af te weten en andere mensen hierover te kunnen adviseren.

 

Waarom komen mensen voornamelijk naar de MINI Brandstore?

Dat is heel verschillend. Omdat we op het Leidseplein zitten zijn veel van onze klanten toeristen die toevallig langs lopen. Vaak ontvangen wij ook mensen die al een auto in bestelling hebben staan en bij ons advies willen over het toevoegen van extra accessoires.
We merken ook dat de nieuwe MINI Clubman veel bekijks trekt, mensen lopen even snel naar binnen om de auto te bekijken en te passen.

 

Hoe is het om in een wereld te werken die voornamelijk uit mannen bestaat?

Haha, ik weet eigenlijk niet beter. Denk een beetje het standaard verhaal, mannen zijn iets makkelijker om mee te werken maar het is ook heerlijk om met de meiden uit mijn team over typische vrouwen dingen te kunnen praten. In het klantcontact merk ik nog wel vaak dat mannen je even uittesten door bijvoorbeeld een technische vraag te stellen. Als je die goed beantwoordt zijn ze daarna vaak wel helemaal om en vinden ze het juist super om door een vrouw geholpen te worden.

 

Waaraan merk je in deze branche de verschillen tussen mannen en vrouwen?

Als je hiermee de klanten bedoelt…mijn team en ik merken toch vaak dat mannen al een mening hebben gevormd over de auto en dat het best een uitdaging is om die mening, indien nodig, bij te stellen. Vrouwen zijn wat neutraler, zeker niet minder kritisch, maar dames vragen meer om advies.

 

Welke vraag wordt het meest gesteld door mannen?

Mannen stellen toch vaker technische vragen, welke automaat zit erin en rijdt de 3 cilinder net zo goed als de oude 4 cilinder? Het werkt goed om aan mannen gadgets van de auto’s te laten zien, head up display, automatisch open gaan van de deuren, dat slaat vaak wel aan.

 

Welke vraag wordt het meest gesteld door vrouwen?

Vrouwen stellen vaker vragen over de veiligheid van de auto en willen dit dan ook precies weten. Daarnaast valt het op dat vrouwen vaker informeren naar het verbruik van de auto’s.

 

Denk je dat je als vrouw sneller of minder snel iets voor elkaar krijgt in deze branche? Of gebruik jij je vrouwelijke eigenschappen wel eens om iets wél voor elkaar te krijgen?

Hier heb ik niet echt een mening over. Ik denk dat het een combinatie is van kennis en karakter wat je een goede verkoper maakt, ongeacht of het een man of vrouw is. Natuurlijk val je wel op als je solliciteert in de autobranche omdat er voornamelijk mannen reageren.

 

Als je niet in deze branche zou werken, waar zou je dan werken?

Ik denk een andere baan met veel klantcontact, iets in de hospitality branche misschien.

 

Wat wil je vrouwen als advies geven als ze opzoek gaan naar een auto?

Laat je goed infomeren maar kies een auto toch voornamelijk op je gevoel. Het moet een feestje zijn om na een dag hard werken in je auto te mogen stappen.

 

Worden er vanuit de MINI Brandstore veel proefritten verzorgd?

Klanten kunnen via de Ipads in de winkel een proefrit aanvragen bij de dichtstbijzijnde dealer. Veel gebeurt dit niet, omdat klanten toch vaak zelf even naar de dealer rijden.

 

Hoe zie je de toekomst van de autobranche?

Ik denk dat onze Brand Store en het concept van Tesla voorbeelden zijn van hoe mensen in de toekomst auto’s gaan kopen. Minder dealers en meer experience centers, waar de nadruk op adviseren ligt in plaats van op harde sales. Openingstijden van zowel de showrooms als werkplaatsen zullen veranderen om beter aan te sluiten bij klantbehoeftes. Daarnaast is de opkomst van private lease producten erg interessant, dat product past bij deze tijd.

 

Denk je dat er cruciale punten zijn die veranderd moeten worden in de autobranche?

Klanten worden steeds slimmer en eisen steeds meer comfort. Met slimmer bedoel ik concepten als AirBnB en bijvoorbeeld Uber, waarom te veel betalen… Met meer comfort bedoel ik het thuis laten bezorgen van bijvoorbeeld je boodschappen en je bloemen.
De autobranche moet opletten dat ze met deze ontwikkeling meegroeit.

 

Klik hier voor de website van de Mini Brand Store